30-dagen dagboek

Een tekenverbinding met jouw-zelf.

Deze blog gaat over inspiratie voor een 30-dagen-dagboek met tekenervaringen die een weerslag zijn van jouw persoonlijke leven en gevoel.

Ik voel de behoefte  eerst iets op te helderen over een rage die op dagboektekenen LIJKT. Deze wordt scrapbooking genoemd. Dit is vaak een collage-manier van werken met een specifieke materialenvoorraad : knutselwinkels liggen op dit moment vol met glitters, printpapier, plakplaatjes, 3-d „plak-dingen”, glitterpennen, enz. enz.
De overeenkomst is dat het wel vaak gaat over een verzameling persoonlijke momenten.
Het verschil is dat het de bedoeling is deze werken aan anderen te laten zien. Naar buiten gericht.
Door veel kant-en-klaar onderdelen/materialen wordt het resultaat soms heel erg gelijk aan elkaar en oppervlakkig.

Het pure dagboektekenen,  in Amerika ook wel journaling genoemd,  is veel persoonlijker en authenthieker. Hierbij zoom je in op wat voor jou van emotionele waarde is en probeer je dit vast te leggen op een manier die meer de emotie en dan de realiteit vertegenwoordigd.
Een tekendagboek is in principe alleen voor jouzelf. Naar binnen gericht.
Net als vroeger je schrijf-dagboek. Dat liet je ook niet aan Jan-enAlleman zien.

Scrapbooking is creatief en productgericht, journalling is een vorm van mindfullnes  waarbij het resultaat ondergeschikt is aan de ervaring van het moment.
Persoonlijk heb ik helemaal niets met scrapbooking, maar wel alles met dagboektekenen.

Het liefst teken ik zelf blindelings contour. Met deze techniek scan je met je ogen heel langzaam de contour van een voorwerp. Vaak teken je dan niet echt natuurgetrouw, maar je maakt wel een heel mooie meditatieve verbinding met wat je ziet. Als je dit heel langzaam doet, schakel je als vanzelf over naar de rechterhersenhelft. Als je dit een maand lang elke dag oefent, zul je merken dat je de ervaring, en de verrassing van het resultaat leuker gaat vinden dan het oordeel „is het wel goed” (de linkerhersenhelft kan goed oordelen goed/fout).

Tekenervaringen zonder oordeel : het wordt een fijn dagboek als het hiermee gevuld kan worden.

Hieronder een rij ideeën voor maand-lang-elke-dag-een-tekening, misschien een start voor een eigen tekendagboek?
Liefst blindelings-contour.
Als de drempel hiervoor toch te hoog blijkt te zijn,  en contour kijken blijkt lastig langs  3-d voorwerpen, maak er dan eerst een foto van en plak die op de linkerkant van een dubbele pagina. Teken daarna een deel van deze foto blindelings contour en kleur al dan niet (deels) in.

1. teken een glimlach van jezelf.  Of – als je dat liever doet – van een geliefde of inspirerende persoon.
2. teken een visueel onderdeel van een moment dat je gelukkig maakt : een detail van een plek of een voorwerp. Dat kan een nieuwe lippenstift zijn, een kop koffie, een grasspriet in de wind, enz. enz. Schrijf er eventueel bij wat je bij jezelf waarneemt.

foto-1
3. maak een wandeling en teken een mooi blad op de grond of aan een stengel
je kunt hem ook oppakken, in je boek plakken en hier iets aan toevoegen, eventueel smeer
heel losjes je wat lijm om de plantenblad heen en strooi je wat zand hierover. (als je het
helemaal niet meer weet… Soms bedenk je daarna wat lijnen die je hieraan kunt toevoegen.
4. teken de wolkenlucht, experimenteer met blauw en wit, een impressie,
misschien voeg je onderaan de tekening een stukje van een huizendak, een boomtop
of een vogel toe voor de diepte …
5. fotografeer jouw eigen schaterlachende mond, (of die van iemand anders) teken deze na en schrijf er iets bij.
6. schilder een bladzijde vol met jouw favoriete kleur.
7. scheur een zelfportret door midden, plak een helft op en teken de andere helft er weer blindelings
contour bij aan.
8. teken iets heel ouds in je huis. Maak er eventueel eerst een foto van. Schrijf er iets bij.
9. teken je huisdier blind contour. Het maakt niet uit of het beweegt. Het hoeft anatomisch niet te
kloppen. Blijf gewoon contourlijnen volgen en laat je verrassen door het resultaat. Vul eventueel later wat lijnen aan tot het een geheel is.

foto 2

10. zoom in op een detail van (een van) je favoriete dieren. Je mag ook een voorbeeld nemen uit
een dierenboek als er geen dier in huis is.

foto 3

11. teken de contour van je hand. Experimenteer met een stromingsbeeld. Schrijf er eventueel een wens of gedachte bij.

foto 1

12. teken een voorwerp blindelings contour na dat een mooie herinnering vertegenwoordigd. Vul dit beeld met je lievelingskleuren en eventueel een stromingsbeeld. Geef het eventueel ook een plek door er een tafel onder te tekenen of een hoek van een kamer achter het beeld.
13. haal je favoriete kledingstuk uit de kast en teken dit.
14. teken een detail van de plek waar je vaak zit.
15. teken een detail van je slaapkamer / of een voorwerp dat hier ligt.
16. wat neem je mee als je huis in brand staat? Teken dit en schrijf er iets bij.
17. Teken de voorkant van je favoriete boek na. Schrijf er iets bij.
18. Teken een (deel van) een fijne uitkijk of raam.
19. Teken de contour van het huis waarin je woont. Vul de tekening met je lievelingskleuren.
20. Teken de contour van je partner, je lievelingsbroer/zus of vriend/in.
21. Trek een kaart uit je favoriete kaartenset / teken hem na / schrijf wat woorden op.
22. Teken de groente die je zojuist hebt gekocht voor het avond eten, misschien of de fles wijn.
23. kijk een wat vakantieboeken en teken de foto na waar je heel blij van werd
24. ga zitten met je benen gestrekt voor je. Teken de contour van je voeten. Teken er een
omgeving bij waar je voeten blij van zouden worden.
25. teken het voorwerp in je huis dat op dat moment je aandacht vangt.
26. teken een deel van de structuur van de straat.
27. teken het plantje dat tussen de stoeptegels doorgroeit
28. schenk jezelf een mooi drankje in in een mooi glas, eventueel met ijsblokjes, neem een slokje
en teken dit na.
29. ga naar een kunstwinkel, koop  iets waar je blij van wordt, gebruik het en teken het na.
30. Ga voor de spiegel staan en teken je gezicht blind contour. Schrijf er een affirmatie bij.

Al deze tekeningen maak je bij voorkeur met de blind contour techniek omdat dit een methode is waarbij je het beste waarneemt.

Soms blijf je in een prestatie-mode zitten. De linkerhersenhelft wil het blijven controleren. Heel paradoxaal, want met de linkerhersenhelft kun je niet tekenen.
Stop dan even. Zeg tegen jezelf : ik hoef niet te presteren, het is maar een tekenervaring, ik volg slechts lijnen, het is een mindfullness-oefening, en het resultaat accepteer ik als iets dat helemaal het gevolg is van mijn waarneming op dat moment. Mijn hand probeert slechts te volgen waar mijn ogen op dat moment zijn.

Het synchroniseren van de oog-hand-coordinatie vergt oefening. Maar als je een week lang blindelings contour tekenen doet, zul je merken dat je meer vertrouwen krijgt en dat je tekeningen steeds meer „kloppen”.

Nog een laatste opmerking, misschien een waarschuwing  : de linkerhersenhelft wil de realiteit weergeven, de rechterhersenhelft tekent vaak „de ziel” van iets. Als je ontevreden bent over het resultaat, besef dan dat de linkerhersenhelft hiervan de oorzaak is.  De rechterhersenhelft ziet het alleen als spel en vindt het grappig.
Een relativering : op deze wijze ontdek je welke hersenhelft bij jou dominant is aan het eind van deze tekenervaring.

Ik wens je vele overwinningen op je linkerhersenhelft toe en een aanzet tot een prachtig dagboek waarin je nog vaak terugbladert en inspiratie opdoet.

 

PS:  zie ook mijn workshop tekenen met de rechterhersenhelft.