tekenwandeling

Tekenwandeling

Een loop-meditatie is een bewuste, langzame manier van wandelen waarbij je voet voor voet bewust neerzet op het ritme van je ademhaling. Het brengt je tot rust en laat laat je tegelijkertijd scherper waarnemen zoals details van geluiden, omgeving, en het gevoel van de wind op je huid.

Een loopmeditatie kan ook in een tekenvorm. Dit blog gaat over een wandeling op papier.

FullSizeRender-1

Jaren geleden heb ik met mijn gezin het labyrint in de gotische kathedraal van Chartres gelopen. Tot mijn verwondering was dat best wel een massaal gebeuren. Er liepen tientallen mensen het pad te volgen. Met als gevolg een super vertraagd tempo. Je staat voor een keus : geef ik me hieraan over, het kan dan zijn dat het proces misschien wel een paar uur duurt … Vervolgens begin je aan de labyrinth-reis, want zo voelt het. Aanvankelijk ga je nog een beetje schatten, waar ben ik nu, dan gaat het misschien nog zoveel tijd duren … maar al gauw laat je dat helemaal los. Je wordt je bewust van elke voetstap die je zet, op blote voeten, voel je de koele steen, merk je de verschillen tussen de stenen op, wordt je je bewust van de ruimte tussen jou en de andere labyrint-gangers. Je beland in het NU. Je ervaart zeeën van tijd. Je bent een met het labyrint. De planning, de verwachting, het gevoel een doel te halen, verdwijnt helemaal. En ongemerkt, en onverwacht, ben je opeens in het midden : de roos. Het voelt als heel helder wakker worden, het is goed, om je heen.

FullSizeRender-2

Een meditatieve wandeling op papier kan hetzelfde gevoel geven als de labyrint-wandeling.

Om te beginnen is het fijn om eerst een vage inktvlek op nat papier te maken, met een of meer (lichte!) kleuren, die voor jou een gevoel van rust betekenen.

Leg het papier met de vlek voor je op tafel. Tape het bij de hoekjes eventueel vast zodat het niet schuift tijdens het tekenen. Leg een paar pennen in verschillende diktes klaar.

Ga zitten. Voel of je goed zit. Rek je rug even uit, je nek, staat je hoofd ontspannen op de nek? Laat de spanning wegvloeien uit je benen, knieën, enkels en voeten. Geef je voeten bewust een plaats op de grond. Adem een aantal keren diep in en uit. Adem naar je voeten, je benen, je rug, je nek en je hoofd.

Als je voelt dat je hele lijf ontspannen is ga je met je aandacht naar de tekening voor je. Kijk naar de vlek, maar blijf met de aandacht bij je ademhaling. Wordt je bewust van je waarneming, Verken de contour van de vlek. Pak dan een pen. Kies de dikte die gevoelsmatig past bij de vlek. Is die vlek rustig, subtiel, of krachtig en ruimte innemend, of warm en ademend?

Dan zet je de pen op een willekeurig punt van de contour van de vlek. Heel langzaam volg je met de pen deze contour. Wijk er soms vanaf als dat goed voelt. Milimeter voor millimeter loop je vooruit, steeds naar de punt van je pen kijkend, hoe deze om plekjes heen cirkelt, omlijnt, begrensd of soms ook niet.
Blijf je bewust van je in- en uitademing.
Als je heel langzaam tekent ontstaat er een bewustwording voor alle details in de tekening, en tijd voor bewust keuzes te maken welke „weggetjes” je langs de vlek in de tekening wilt volgen, ga je ontdekken dat de tekening veel meer details heeft dan je hiervoor dacht.

Tekenen wordt een meditatieve wandeling op papier. Net als bij de labyrint-wandeling verlies je even de tijd, ben je in het NU. En dan … ben je opeens rond en kom je bij het beginpunt aan.

Dit is een oefening om een verbinding te maken met ‚alleen-zomaar-tekenen”, zonder aan prestatie of resultaat te denken. Het willen presteren is als een snelweg naar het innerlijk oordeel over jezelf, en trekt de aandacht weg van de punt van jouw pen op die plek op het papier, de verbinding met NU.

Als na afloop van de tekenwandeling blijkt dat je toch in dat oordeel schiet, zoals “NIET-MOOI”, probeer dan eens terug te denken naar het tekenproces : had je wel een goede verbinding met jezelf en het papier? Had je niet stiekem een prestatie-doel? Had je de complimenten van anderen gewild? Denk dan weer terug aan je uitgangspunt : het enige doel van deze tekenervaring was een pennen-spoor op papier, zoals kinderen dat ook doen.

FullSizeRender-3

Als je toch na afloop behoefte hebt aan wat stevigheid in de tekening, dan kun je nog wat lijnen en figuren. toevoegen.