meditatie tekening met lemniscaat

Meditatief tekenen met lemniscaten

Leg wat stiften op tafel,  donker en lichte kleuren.
Plak eventueel het stuk papier vast op de tafel met tape. Dan schuift het niet met de beweging van de stiften op papier.

Dan ga je met je aandacht naar je lichaam en je ademhaling.
Zit je lekker?  Misschien is het fijn je wat uit te rekken, schouders te strekken, hoofd rechtop.
Adem een aantal keren bewust in en uit. Voel hoe je lichaam ontspant.

IMG_1996 IMG_1997 IMG_1998 IMG_1999

Pak eerst een lichte kleur en kleur een willekeurig vlak op het papier.  Voel hoe je hand de stift vasthoud, hoe hij over het papier beweegt, ga niet te snel, observeer hoe de kleur ontstaat op het papier. Hierdoor heb je een plek op het papier gemaakt. Dan voelt het papier niet meer zo leeg. Kijk nog eens een tijdje naar de kleur. Als het kleurvlak goed voelt, pak je een donkere of zwarte stift.

Dan is het tijd voor het tekenen van de lemniscaat-reeksen.

Deze zijn heel fijn om te combineren met een ademmeditatie : Inademen bij de beweging omhoog en uitademen bij de beweging omlaag.  Het tempo wordt dus door de ademhaling bepaald.

Ik heb hier de lijnen van de verschillende regels iets door elkaar getekend, als een soort breiwerkje, maar je kunt natuurlijk ook ‘losse’ regels tekenen.

IMG_2002 kopie

 

Ritmische reeksen brengen rust, omdat de herhalingen vertrouwd gaan voelen.  Maar doe wel wat bij je past, forceer jezelf niet want het moet wel een ontspanning blijven.
Voor sommigen zullen deze lemniscaten nog te ingewikkeld zijn, kies dan een eenvoudige reeks, bijvoorbeeld allemaal l-en achter elkaar. Zelf iets verzinnen is nog leuker.

Veel plezier.