collage van een mislukte tekening

collage van een mislukte tekening

blog mei 2018

Er is een maatschappelijke verandering merkbaar in de waardering van perfectie nastreven.  Wabi-sabi een nieuwe trend – vanuit Japan ontstaan – dat zoiets betekent als  “de schoonheid van imperfectie’. Gebruikssporen, verschoten uitgelopen kleuren, het zijn allemaal kenmerken die iets vertellen over de geschiedenis van het voorwerp, de tijd die in het voorwerp zichtbaar wordt.

‘Mindfulness’ leert : Een oordeel is geen feit, maar een gevolg van gedachten.

Maar soms zit je toch met een aantal tekeningen waarvan je vindt dat ze mislukt zijn en deze gedachten laten zich niet veranderen. Mischien helpt de volgende aanpak om deze gedachten te veranderen.

Nodig: 2 oude ‘mislukte’ tekeningen, inktpennen, corectiestift, aquareldoor, krijt en wat je verder leuk vindt.

1. Kies 1 tekening als basisvel en de 2e om te verscheuren.
Leg beide tekeningen voor je neer. Kijk er 5 minuten naar. Langer mag ook.
Volg met je ogen patronen, details, lijnen. Observeer : van welke delen wordt je blij, welke irriteren, welke voelen licht, welke zwaar, welke positief of negatief?

2. Begin dan langzaam, heel langzaam te scheuren.
Kijk bewust. Volg hoe het papier zich verdeelt, welke scheurrandjes ontstaan, hoe kleuren en lijnen verdeeld worden, etc.

NB: er zijn twee manieren om te scheuren :
A. de therapeutische aanpak : bewust de “nare” stukken eruit scheuren en de “fijne” overhouden en hiervan iets nieuws opbouwen.
B: Mindful : geen oordeel, geen plan. Wat ontstaat is wat het is. Een visuele en sensorische ervaring ondergaan, met aandacht voor elke handeling in het moment. Papier in de hand voelen, het geluid van het scheurende papier, nieuwe patronen, lijnen, vlakken zien ontstaan.

3. Leg de gescheurde stukken papier voor je neer, bekijk ze een korte tijd en kies er een aantal uit.
Leg ze dan op het eerste vel.
Speel met verschillende verhoudingen en posities. Welk deel voelt het fijnst op welke plek?

4. Lijm ze dan vast.
Kijk weer een tijd naar wat ontstaan is. Is het een geheel geworden? Waar liggen de zwaartepunten?
Waar is het lichter?

5. Je kunt de tekening zo laten als het compleet voelt. OF er nog wat aan toevoegen.
Voel na of/wat jouw tekening nodig heeft. Dat kan een herhaling van bestaande lijnen zijn, of helemaal iets nieuws. Bijvoorbeeld : nieuwe kleur elementen, of lijnen die aansluiten bij een patroon in de tekening. Werk niet te snel. Je bent jezelf snel te vlug af met een oud cognitief patroon.

(NB : snel = automatisme en daarmee het tegenovergestelde van bewust (langzaam) mindful kiezen).

Hierboven een collage die ik maakte van twee cirkels die ik veel te zwaar vond voelen. Ik heb hier acryl, correctiepen en inktpen gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

rolling ball drawing

Tekenspel met een knikker

Kan alleen gespeeld worden, zoals deze, op een klein blad.
Is ook geweldig als teambuilding project, groot papier en grote tray, samen vasthouden, samenwerken.
Iedere deelnemer kiest zijn eigen kleur. Hang het daarna op de werkplek.

Ook hier geldt : het moet geen tempo-wedstrijdje worden. Geef het proces de ruimte en elkaar ook. Hoe langzamer, hoe meer tijd voor verbinding door te kijken wat er allemaal gebeurt in de verf en met de lijnen die ontstaan. En meer tijd om te verzinnen hoe je invloed op de tekening kunt uitoefenen.
Veel plezier!

Kurkuma tekening

Meditatief experiment met kurkumawortel.

Toen ik vandaag bezig een pot thee zette met munt, gember en kurkuma, zag ik opeens twee gele vlekken op de buik van de theepot. Hee, een mooie kleur. waar komt die vandaan? Het was de kurkuma-wortel. Deze heeft een prachtige gele kleur pigment.

Mijn tekenboek lag op de tafel … ik hoefde alleen maar … niet wachten want de wortel droogt snel uit.

0FA0C5A2-B15E-48EE-82B7-9550FE75B37F

Dus, de verschillende schilrestjes van de kurkumawortel zomaar ergens op het papier gelegd en stevig aangedrukt.

Daarna een pauze om naar het beeld dat zo ontstaan was, te kijken en het glas thee gedronken.  De diepste kleur ontstond waar wortel nog wat nattig was en na nog een keer printen droogde de wortel snel uit en werd de kleur veel lichter. Het was leuk om die veranderingen te zien, ik werd er blij van, een soort lentegevoel, meer zonnigheid.

Nadat ik de kop thee had opgedronken heb ik een pigmentpen gepakt en ben heel langzaam, tijdens een adem-meditatie, mindful tekenend langs alle vlekken gegaan.
Daarna weer een tijdje gekeken naar de tekening, ondertussen een tweede kop thee gedronken.

Heeft de tekening nog iets nodig? Dit is een typische vraag vanuit de tekentherapie. Of : vraag het aan de tekening en observeer welke gedachte dan opkomt. Dit is een werkwijze van uit de psychosynthese. Met deze manier van (be-)vragen spreek de de intuitie aan.

6391287C-D4B5-4319-9637-03B43E99DB81                  BF95C7AB-C790-4CC9-8975-41CEFAA8786D

Met deze vraag vond ik dat mijn vlekken wel wat verbinding konden gebruiken. Heel langzaam weer, met focus op mijn adem heb ik de horizontale lijnen getrokken.

Opdracht:
Met de ogen dicht leg je stukjes pigmentrijke plant op het papier en druk ze aan.
Dan neem je een pauze, kijk, en richt tegelijkertijd je aandacht naar je adem.
Laat intuitief een idee opkomen wat de vlekken nog nodig hebben, eventueel met een pen.
Trek heel erg langzaam lijnen, (of iets anders als je het anders wil) en als het te snel gaat, richt dan je aandacht dan weer op de adem.
Als je klaar bent, neem dan de tijd om na te voelen of je nog wat aan de tekening wilt toevoegen.

Evalueer:
Was het fijn om te doen? Wat bracht deze ervaring je?
Mijn tekening maakte me bewust van zon, energie en ruimte. De focus op inademen en uitademen tijdens het tekenen hielp daarbij en gaf rust en mentale ruimte tijdens het proces.

Fijn tekenen!

Cirkelen met krijtpoeder

Cirkelen met krijtpoeder

een rustgevend en aardend tekenmoment.

Nodig : papier en pastelkrijt.
Voorbereiding : Rasp een of twee kleuren pastel of schoolkrijt en leg hiervan twee bergjes op een vel papier. Zie verder de video hieronder.

Dit is een kort filmpje, maar het is fijn om dit wat langer te doen, zo lang als je wilt. Voel na of je hem nog wat breder, groter, of dichter wilt maken. Maak er JOUW cirkel van.

In de kunstzinnige therapie is dit een fijne oefening om weer verbinding te maken met je eigen
– energetische – plek.

NB: Deze oefening is bedacht door Wendy Ann Greenhaigh, de schrijfster van

4CDC400E-AF13-4765-8EAD-B20F210A5A05

(Een echte aanrader voor wie meditatief tekenen verder wil verkennen.)

 

 

 

meditatie tekening met lemniscaat

Meditatief tekenen met lemniscaten

Leg wat stiften op tafel,  donker en lichte kleuren.
Plak eventueel het stuk papier vast op de tafel met tape. Dan schuift het niet met de beweging van de stiften op papier.

Dan ga je met je aandacht naar je lichaam en je ademhaling.
Zit je lekker?  Misschien is het fijn je wat uit te rekken, schouders te strekken, hoofd rechtop.
Adem een aantal keren bewust in en uit. Voel hoe je lichaam ontspant.

IMG_1996 IMG_1997 IMG_1998 IMG_1999

Pak eerst een lichte kleur en kleur een willekeurig vlak op het papier.  Voel hoe je hand de stift vasthoud, hoe hij over het papier beweegt, ga niet te snel, observeer hoe de kleur ontstaat op het papier. Hierdoor heb je een plek op het papier gemaakt. Dan voelt het papier niet meer zo leeg. Kijk nog eens een tijdje naar de kleur. Als het kleurvlak goed voelt, pak je een donkere of zwarte stift.

Dan is het tijd voor het tekenen van de lemniscaat-reeksen.

Deze zijn heel fijn om te combineren met een ademmeditatie : Inademen bij de beweging omhoog en uitademen bij de beweging omlaag.  Het tempo wordt dus door de ademhaling bepaald.

Ik heb hier de lijnen van de verschillende regels iets door elkaar getekend, als een soort breiwerkje, maar je kunt natuurlijk ook ‘losse’ regels tekenen.

IMG_2002 kopie

 

Ritmische reeksen brengen rust, omdat de herhalingen vertrouwd gaan voelen.  Maar doe wel wat bij je past, forceer jezelf niet want het moet wel een ontspanning blijven.
Voor sommigen zullen deze lemniscaten nog te ingewikkeld zijn, kies dan een eenvoudige reeks, bijvoorbeeld allemaal l-en achter elkaar. Zelf iets verzinnen is nog leuker.

Veel plezier.

 

tekenmeditatie

 Blind contour tekening als teken-meditatie.

Een blindcontour tekening van iets heel gewoons kan een fijn meditatief moment zijn.
Vanochtend zag ik een prachtige foto van een vriendin uit Nieuw Zeeland.  Ze had foto’s gemaakt van haar moestuin.
Ik zat eerst een tijdje naar dat groen en die bladkrullen te kijken, alleen maar lijnen volgend en kijkend naar schaduwen en overgangen in kleur. Verbinding makend met hoe leuk ik die lijntjes volgen vond.
Daarna begon het tekenen pas. De materialen had ik van tevoren voor me neer gelegd.

Je kijkt niet op het papier, alleen naar de lijn van de vorm die je volgt, en je hand met pen volgt die lijn op het papier.. Het gaat bij een blind contour tekening niet om het maken van een goede tekening, maar om het leren goed te kijken, en een verbinding maken met wat je ziet. Als je dit vaak doet is het daarnaast wel een goede oefening om goed te leren tekenen. Want je leert eerst goed kijken.

Als er veel lege ruimtes in de tekening overblijven, kunnen er soms wat woorden in, als je dat fijn vind, bijvoorbeeld over : wat het is, waarom je dit onderwerp wilde tekenen, waaraan het je doet denken, enz.

bl-cont.tek

NB:  als je met je ogen de lijnen volgt en tegelijkertijd tekent (waarbij je niet op het papier kijkt) werk dan vooral langzaam. Probeer je te verbindingen met de gedachte dat je alleen maar wat spannende lijnen volgt. Waar je uitkomt is een verrassing!

Maar soms is het moeilijk om al het denken, verwachtingen, oordeel, los te laten.  En de verrassing die de tekening je brengt te accepteren als een proces van een tekenavontuur.
Als het stil worden in het hoofd niet lukt, kan het helpen om die inner critic dan maar voor een minuutje zijn gang te laten gaan. Probeer je bewust te worden van wat je allemaal denkt. Eventueel zet je een timer. Daarna zeg je tegen al die gedachten : nu moet dat gepraat in het hoofd even stoppen, nu ga ik alleen maar wat tekenen, wat lijnen volgen, met de ogen en met de pen, het heeft verder geen betekenis, alleen maar het plezier van het lijnen tekenen! Soms helpt dit om die inner critic even de mond te snoeren.

In deze tekening is calligrafiestift, water, inktpen en wat geel en groen pastelkrijt gebruikt.
Fijne tekenmeditatie gewenst.